nyhed

Morgenmøde 12. februar 2016

Hovedpunkter fra mødet

Jørgen orienterede kort om, at regnskabet for 2015 ser ud til at ende med et overskud, lidt højere end forventet.

Tine orienterede kort om AU’s mentorordning, Styrk Talentet. Ordningen matcher videnskabelige medarbejdere på postdoc/adjunct niveau med kolleger på lektor/professorniveau for en 1-årig periode. Fristen for tilmelding er den 20. april, se mere på www.au.dk/styrktalentet. Ved forespørgsel  til AU vedr. tilknytningsgraden kom følgende svar:

"Vi matcher kun par med en vis organisatorisk distance i denne ordning. Mentor og mentee må gerne være fra samme institut, men skal som minimum tilhøre forskellige forskningsområder. Mentor og mentee må således ikke allerede have et nært samarbejde eller skrive artikler sammen. ?Mentee må heller ikke tilhøre mentors forskningsgruppe.

Møderne mellem mentor og mentee fokuserer på generel udvikling og ikke på faglig sparring, og det er således en fordel at have en vis organisatorisk distance.

Hvis parrene imødekommer ovenstående, må de endelig tilmelde sig ordningen på hjemmesiden www.au.dk/styrktalentet eller www.au.dk/en/empowertalent. Tilmeldingen åbner medio marts.

I matchningsperioden vil vi i øvrigt kontakte de tilmeldte mentorer og mentees for at sikre det helt perfekte match.

Ift. tidsforbrug, rapporterede mentorerne fra den første gruppe tilbage i forbindelse med evaluering, at de havde mødtes 5 gange à i gennemsnit 1-1,5 timer."

Hanne orienterede om at fakultetsledelsen på BSS har godkendt en ny, fælles evalueringsprocedure for undervisningsevalueringen på BSS. Dette er sket som et led i den kommende institutionsakkreditering, hvor der er fokus på, at vores kvalitetssikring kan dokumenteres gennem en transparent og systematisk proces. Den nye procedure er rullet ud i efteråret 2016. Alle fag, der er afsluttet efter d. 15. november, skulle derfor som udgangspunkt være blevet evalueret. Evalueringerne sendes elektronisk ud til de studerende den næstsidste uge i undervisningen, sådan at underviserne kan give de studerende feedback på evalueringen den sidste undervisningsgang. Efter den første evaluering er afsluttet, har studielederne evalueret på processen, hvor bl.a. tilbagemeldingerne fra faggrupperne er medtaget. Det betyder, at der er nogle ændringer i den fremadrettede proces.

  • Kort efter semesterstart sendes en mail til underviserne, hvor de har mulighed for at ændre på nogle elementer i evalueringen

    o   som standard evalueres den enkelte underviser, også hvor der er flere undervisere på et fag,
         men undervisningsteamet kan i stedet ønske en team-evaluering
    o   skal evalueringen gennemføres på et andet tidspunkt end de sidste uger, kan det ændres
    o   den enkelte underviser kan få yderligere spørgsmål tilføjet spørgeskemaet, fx hvis man har
         ændret undervisningsformen og ønsker en særlig evaluering af dette
  • Umiddelbart efter end evaluering sendes evalueringen til underviseren, sådan at resultatet kan fremlægges på den sidste lektion
  • Evalueringen sendes samtidig til en institutmail. Det besluttes decentralt på de enkelte institutter, hvem der har adgang til denne. Det er ikke besluttet på JI endnu, men det vil som udgangspunkt i hvert fald være studielederne.
  • De enkelte underviser sender herefter en kort tilbagemelding til studielederen, hvor evalueringen kommenteres
  • Studielederne/studienævnet fastlægger den videre proces, hvor et resumé af evalueringerne tilgår studienævnet.
  • Det skal endelig fastlægges, hvordan evalueringerne bedst tilgår de fagansvarlige, der hvor det ikke er den fagansvarlige selv der underviser, og ved holdundervisning.

Det erhvervsøkonomiske censorformandskab har besluttet, at ved alle eksaminer afholdt d. 4. januar eller senere skal der udarbejdes en eksaminatorrapport. Denne modsvarer den allerede anvendte censorrapport og gælder for eksaminer på HA(jur.), cand.merc.(jur.), cand.merc.aud. og cand.merc. I rapporten får eksaminator mulighed for at give feedback på forløbet af eksamen og censor. Evalueringen sker i censor-IT, og der findes en vejledning til proceduren på censor-it.censorerne.dk.

Kirsten orienterede om den kommende spørgeskemaundersøgelse vedrørende understøttelsen af forskning og undervisning. Undersøgelsen udsendes med fristsvar den 24. februar 2016.

Retssalen er nu klar. Den anvendes alene af Juridisk Institut men er et undervsiningslokale, og derfor optaget i dagtimerne. Der kan være 32 personer i lokalet til almindelig undervisning, 40 hvis podiet tages i brug som retssal. Der er konferenceanlæg og videokonference samt adgang til streaming.  Den kan bookes via den elektroniske kalender på de tidspunkter hvor salen ikke er i brug til undervisning. Husk at døren dertil skal låses efter endt brug.

Der blev afholdt ph.d.-informationsmøde i går. For at tiltrække potentielle ansøgere har Søren, Cita og Andreas igangsat en kampagne på Facebook og Linkedin. På landingsside (en hjemmeside under instituttet med info)  var der en række nyttige informationer og bl.a. italesættelse og afkræftelse af fordomme). Landingssiden blev vist 852 gange, arrangementssiden blev vist 672 gange, og der var ialt 26 personer fremmødt – en fremgang på 200 % !